dinsdag, 08 maart 2016 15:41

Algemene Europese beschouwingen

Vrz,

het Five President rapport is geschreven door Juncker in nauwe samenwerking met Tusk, Dijsselbloem, Draghi en Schultz. In dit geschrift van deze bende van vijf, vijf zelfbenoemde presidenten, is te lezen hoe het Nederlandse volk monddood gemaakt moet worden en geknecht.
Wij mogen dan wel één keer in de vijf jaar gaan stemmen voor het Europees Parlement. Maar voor wat, voorzitter? Een parlement dat enkel ja of nee mag zeggen over voorgekookte Europese wetgeving afkomstig van de niet gekozen Europese Commissie.
De kiezer komt amper zijn stoel uit om naar de stembus te gaan om de politieke elite in het Europese zadel te houden, wier grootste nachtmerrie is de groeiende aanhang van de anti EU partijen. Oftewel de populisten, die wél naar de kiezers luisteren.

dinsdag, 01 maart 2016 18:09

Debat Onderwijstoezicht

Bijdrage van Alexander Kops

Voorzitter. Kwaliteit, daar gaat het om: kwalitatief goed onderwijs. Daar is in de Tweede Kamer al veel over gesproken – ook over de definitie van kwaliteit. In de Tweede Kamer werd al snel geconcludeerd dat een eenduidige definitie van onderwijskwaliteit eigenlijk niet goed mogelijk is. Er worden wel minimumkwaliteitseisen aan het onderwijs gesteld. Dat zijn de zogenaamde deugdelijkheidseisen. De initiatiefnemer, de heer Bisschop, heeft die de ruggengraat van de onderwijskwaliteit genoemd, de kern van kwalitatief goed onderwijs.

dinsdag, 01 maart 2016 15:58

Debat - Huis voor Klokkenluiders

Bijdrage van Danai van Weerdenburg

Voorzitter, wij voeren vandaag een bijzonder debat. Het is met name bijzonder, omdat de verschillen in opvatting tussen de partijen die vandaag deelnemen aan het debat, zeer klein zijn. Immers, allemaal erkennen wij de waarde die klokkenluiders hebben voor de maatschappij. De imposante rij indienders tegenover mij laat dat al zien. Allemaal vinden wij dat klokkenluiders goed beschermd en ondersteund moeten worden. Het gaat dan ook om bijzondere mensen.

dinsdag, 01 maart 2016 10:40

Debat mediawet

Bijdrage van Alexander Kops

Voorzitter. Eindelijk, de tweede termijn van de behandeling van de Mediawet. Het heeft even geduurd – een maand om precies te zijn –, maar nu is het zover.

Op 2 februari vond de eerste termijn plaats. Niet alleen de PVV, ook de andere partijen waren toen bijzonder kritisch. Wat dat betreft: prima, heel goed, ga zo door! Het beeld vormde zich dat het wetsvoorstel in dit huis mogelijk geen meerderheid zou halen. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de PVV toen dacht: waarom dan wachten met de tweede termijn? Maar nee, zo werkt het natuurlijk niet.

Bijdrage van Gidi Markuszower

2 jaar Voorzitter,

Bijna 2 volle jaren moest het Ministerie van Veiligheid en Justitie, wikken en wegen. Tubben en tobben. Totdat zij aan de Tweede Kamer het wetsvoorstel ‘Wijziging van de Rijkswet op het Nederlanderschap ter verruiming van de mogelijkheden voor het ontnemen van het Nederlanderschap bij terroristische misdrijven’ kon voorleggen. Een hele mond vol. Voor een zeer afgeslankte versie van het initiële voorstel.

Immers, de oorspronkelijke motie, die vanzelfsprekend op de steun van de PVV kon rekenen, ging verder. Was een stuk steviger. En riep de Regering op om de nationaliteit te ontnemen aan personen die waren veroordeeld voor deelname aan een terroristische organisatie. Nu worden slechts wat mogelijkheden verruimd voor het ontnemen van het Nederlanderschap. Maar meer ook niet.

dinsdag, 16 februari 2016 14:04

Verdrag inzake sociale zekerheid met Marokko

Bijdrage van Kees Kok

Voorzitter,

Ik heb niet de intentie om de eerdere discussies van 2012 en 2014 over de wet beperking export kinderbijslag –WHEK- in extenso over te doen.

Maar omdat het nu voorliggend voorstel tot opzegging voortvloeit uit die al in 2014 breed aangenomen wet, is het zinnig om in kort bestek daar een paar contextuele kanttekeningen bij te plaatsen.

dinsdag, 02 februari 2016 14:56

Debat: Mediawet

Bijdrage van Alexander Kops

Voorzitter. Vandaag spreken we in dit huis over het toekomstbestendig maken van de publieke mediadienst.

Het toekomstbestendig maken – zegt dat eigenlijk niet al heel veel? Blijkbaar is de publieke mediadienst op dit moment níét toekomstbestendig. Eigenlijk is dat nog te begrijpen ook, want hebben mensen vandaag de dag de publieke omroep nog echt nodig, bijvoorbeeld voor hun informatievoorziening? Nee, niet meer. Ik zou zelfs zeggen: gelukkig niet meer. In de digitale wereld van tegenwoordig komen mensen veelal op andere manieren en via andere kanalen aan hun informatie dan door braaf naar het NOS Journaal te kijken. Internet, online kranten, social media, online aanbieders – noem ze allemaal maar op. Feit is dat Nederlanders steeds minder lineair televisie kijken. Inmiddels besteden zij 61% van hun dagelijkse kijktijd aan het kijken op andere manieren, via andere kanalen. Een halfjaar eerder was dat nog 53%. Het bereik en daarmee ook de relevantie van de publieke omroep nemen af.